Sunday, April 6, 2014

Trip Pancing Jabatan Pulau Pinang Kedua

Jambatan Pulau Pinang Kedua atau sekarang dikenali sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah memang sangat-sangat mengujakan. Bukan apa, tapi bagi kaki pancing area Penang ni, selalu sangat dengar cerita panas. Rekod paling banyak, kawan kepada kawan aku, nelayan sambilan dapat lebih dari 120 ekor ikan jenahak. Tapi saiz tak besar, paling besar 2kg++. Planing punya planing, maka pada hari Sabtu 5 April 2014, bersamaan dengan 5 Jumadil Akhir 1435 ditetapkan oleh penyimpan mohor besar sebagai tarikh trip. Sebab aku niaga, maka lepas niaga baru boleh turun.

Trip ni aku naik dengan tekong Abang Man Itam (Man Black). No tel 012-461 2051. Lokasi kawasan nelayan pantai Seagate. Sehari sebelum tu, aku dah pesan dekat kawan aku Zul untuk p cari umpan hidup (udang atau belanak hidup). Dan aku pesan dekat kawan aku yang nak turun dari Kulim untuk beli ikan temenung dekat Market Orang Kaya Chai Leng Park, incase umpan tak ada. dan nak dijadikan cerita, kawan aku Zul call, dia 2 kali turun menjala. umpan tak banyak. Mau tak mau, kami ajak tekong jala umpan hidup dulu dekat tepi pantai belakang astaka sambil layan orang nyanyi karaoke. Lebih kurang pukul 12.30 malam, kami bertolak terus ke arah jambatan baru. Tekong cakap, kalau mancing atas perahu ok lagi, tapi, kalau nak mancing atas pelantar tiang jambatan tak dibenarkan - denda RM200 sorang.

Dalam 15 minit perjalanan, kami sampai, tapi lupa bawak lampu suluh la pulak. So, terpaksa syer sebijik lampu torchelight yang aku bawak. Masing-masing turunkan senjata, ada yang guna umpan belanak hidup, udang hidup dan hirisan ikan temenung. Dalam 30 minit, kawan aku Zul menerima tarikan. Melentuk jugak rod. Jenahak saiz makan 4 orang dinaikan. Umpan temenung. Kami semua pakat tukar umpan. Ada 2,3 kali tarikan, tapi tak lekat. Dan banyak mata kail sangkut sebab bawah banyak tukun. Dalam pukul 2-3 pagi, tali tiba-toba tegang. Abang Man yang duduk belakang terus bangun dan capai tali pancing. Jenahak kedua bersaiz 2kg++ dah mengelupur dalam tong coleman. Lepas tu masing-masing mula menerima tarikan termasuk ikan merah. Lepas arus bertukar, kami ubah kedudukan. Ikan merah pulak yang mengisi tong, jenahak dah tak ada. Sekali sekala ikan duri besar-besar lengan makan umpan. Gelama dan ikan duri kecik, jangan cakap laa. Memang pengacau umpan. Awal pagi, dalam pukul 4 lebih, bila tiada tarikan, kami try dekat tepi sangkar orang bela ikan pulak, dapat lagi kerapu dengan ikan merah. masa kami dah nak bergerak keluar dari area sangkar ikan, ternampak sambaran-sambaran ikan dr tepi-tepi sangkar. Geram sungguh, tapi, apa nak buat, dah nak kena balik. Rasa trip kedua macam dah tak lama ni. Cuma lain kali, nak kena buat persediaan banyak lagi. Ini cuma trip ushar line.