Monday, October 30, 2017

Pancing Bolos a.k.a. Puting Damar Gertak Sanggul (Check Point)

Sekarang udang dah habis musim, aku pun sibuk jugak, jadi trip keluar terpaksa dihentikan sementara.

Hari Sabtu, kawan ajak pi memancing di area Gertak Sanggul. Dekat dengan Teluk Yu atau Tanjung Gemok. Kawan-kawan aku nak pi cast, aku mulanya tak mau nak ikut sebab pukul 3 petang sudah nak berniaga. Tapi setelah diruntun oleh kawan-kawan, aku ikut jugak.

Keluar dari rumah menuju Gertak Sanggul dah pukul 9 pagi. Singgah ke rumah apek di Gertak Sanggul untuk beli cacing laut, sebungkus RM2.50.

Perjalanan dari hujung Gertak Sanggul melalui jalan simen atas bukit dalam 20 minit. Dari atas bukit, nampak pantai sayup, memang teruk kalau nak balik nanti. Turun kena berhati-hati sebab curam hampir 50-60 darjah. Kalau silap, boleh bergolek jatuh kebawah. Patut laa tak ramai orang pergi ke sana. On the way, terjumpa jejak babi hutan, dan kawan aku Zul bagi amaran supaya berjaga-jaga sebab dia pernah terserempak dengan babi hutan yang bersaiz agak besar dengan anak-anak. Siap babi hutan tu yang gempaq kawan aku. Yang si Saddam ni plak dok cerita dia pernah kena kejar dengan babi hutan masa dikampung. Aku dah cuak sebab pantang orang tua-tua sebut binatang ni. Sampai kawasan pantai, ternampak jejak kaki kecil dan ditengah tapak kaki ada garis panjang. "tu bekas tapak memerang" kata Zul. Dan semua tapak-tapak kaki tu menuju ke arah lubang dibawah batu besar.

Masa di kawasan pantai, lepas Zul tolong buat simple FG knot, dia terus ke kawasan batu dan cast. Tiba-tiba dengar dia menjerit seronok, dah strike... Rasa balingan pertama terus dapat kerapu. Adus... tekanan.



Kawan aku sorang lagi, dengan Saddam turun cast, dia pun strike. Geram pulak aku, tapi aku dah pasang niat nak pancing puting damar, aku tak ikut kawan-kawan aku.


Aku pilih batu hampar, jam dah hampir pukul 11 pagi, aku tanpa buang masa guna mata kail apollo atau Sabiki dan cakuk umpan cacing laut. Mulanya agak senyap, dan aku teringat yang ada orang kata, kalau pancing bolos, sebaiknya karau perlahan. Memang betul, terasa ada larian ikan dihujung kail. Aku karau, dan bolos agak besar ada dihujung joran. Saiz hampir 2 jari orang dewasa. Tapi banyak pulak gangguan dari gelama dan duri. Ada masa kail tak sempat cecah dasar dah ditarik oleh ikan. Tiba-tiba hutan dibelakang aku bergegar kuat, macam pokok tumbang. Kawasan tu tadi kami terjumpa tapak kaki bibi hutan. Cuak jugak, dah la pancing sorang-sorang.

Tengok jam saja dah pukul 12 lebih, aku pun balik awai. sepanjang jalan aku menempik dan berhenti. Terasa macam nak putus nafas semput. Teruk sangat nak panjat, mana dengan tong umpan, kotak pancing, rod pancing dan beg sandang.



Bila balik, baru teringat yang kawan-kawan yang pernah mai mancing area ni sebut nama kawasan tu - check point - kena berhenti 5-6 kali sebab nak ambil nafas. Penat ooiii.. Mau hilang 2-3 kilogram berat badan.

2 comments:

  1. bila nk pegi mancing lg? boleh jgk nk join..duk dkt area penang dh dekat sgt nie..mntk no fon abg..

    ReplyDelete
  2. Boleh ja. Tak pun ble join kawan-kawan saya, apa-apa whatsapp 012-5161424

    ReplyDelete

cyber-lake.com Top Fishing Sites